آژانس تبلیغاتی پرمون طرح "تازنده و سرزنده"

هویت کلامی؛ ستون اصلی برند

دنیای مارکتینگ، دنیای عجیب و پر رمز و رازی است که در هر گوشه آن، می‌توان یک شگفتی جذاب را پیدا کرد. برندها در این دنیای بی‌انتها، جایگاه ویژه‌ای دارند که توجه به هر یک از آن‌ها، شما را به دری جدید می‌رساند. اگر به سوی مطالعه برندها پیش بروید، می‌فهمید که شاخه‌های زیادی از آن وجود دارد که همگی آن‌ها نیز در جایگاه خودشان مهم و ضروری‌اند. یکی از این شاخه‌ها یا بهتر است بگوییم، شریان‌های اصلی در حوزه برندینگ، هویت کلامی است.

این شاخه اصلی، حکم روح و جان کار شما را دارد و توجه به آن، آینده برند و تجارت شما را رقم می‌زند. اگر می‌خواهید درباره هویت کلامی و قدرت و اثربخشی آن بدانید، در ادامه با ما در پرمون طرح همراه باشید.

هویت کلامی و زبان برند

هویت کلامی چیست؟

اولین سوالی که در برخورد با یک مفهوم ایجاد می‌شود، چیستی آن است. در تعریف این مفهوم باید بگوییم که یکی از سه ستون اصلی برند شما را، زبان برند، تشکیل می‌دهد.

بگذارید این تعریف را با یک مثال ساده جا بیندازیم. تصور کنید یک وب‌سایت اینترنتی را باز کرده‌اید. طراحی زیبا و نوع خاص ترکیب آن در نگاه اول شما را به خودش جذب می‌کند. اما هیچ چیز در آن نوشته نشده و در واقع خالی از کلمات است! در این شرایط، شما هیچ اطلاعاتی را درباره وب‌سایت به دست نمی‌آورید و همانطور بیگانه و بدون برقراری هیچگونه ارتباطی از آن خارج می‌شوید.

زبان برند نیز در کسب و کار شما همین نقش اساسی را بازی می‌کند. هویت کلامی به فعالیت برند و نام تجاری شما اعتبار می‌بخشد و راهنمایی‌های فوق‌العاده‌ای را درباره چگونگی برخورد و گفت‌و‌گو با تجارت شما ارائه می‌کند.

زبان برند در حقیقت یک نوع سند داخلی است که شکل ارتباط شما با مخاطبانتان را می‌سازد و در گذر زمان می‌تواند میزان اعتماد مخاطب به نام تجاری شما را مشخص کند. ساخت هویت کلامی آنقدر مهم است که باید بدانید بدون وجود آن، تنها یک نام ساده با بدنه‌ای خالی و بدون وجود هیچ کلام موثری هستید.

در ادامه همراه با هم، چند راه موثر ساخت هویت کلامی را خواهیم خواند که قطعا شما را برای موفقیت در این حوزه یاری می‌کند.

مطلب مرتبط
درباره برندینگ و اهمیت آن بخوانید

راه‌های تدوین هویت کلامی

برای آن که اثر بخشی هویت کلامی را ببینید و به اهمیت و ارزش آن پی ببرید، ناگزیر از ساخت هویت کلامی هستید. برای ساخت و ایجاد این هویت چند راه وجود دارد که توجه به ویژگی‌های هر یک و دقت در اجرای هر کدام از آن‌ها می‌تواند شما را برای ساخت هویت کلامی موثر یاری و نام تجاری شما را در یادها ماندگار کند.

۱. ساده کردن تعاریف مبهم

اگر دقت کرده باشید، می‌بینید که شرکت‌های بسیاری وجود دارند که هر کدام هویت‌های کلامی خود را با شکل‌های متفاوت تجزیه می‌کنند. کاری که شما برای شرکت خودتان باید بکنید این است که تعاریف مورد نظرتان را یک جا جمع کنید. سپس تعریف‌های مبهم را جدا کنید و به ساده‌سازی آن مشغول شوید. افرادی که با برند شما برخورد می‌کنند و در واقع زبان برند شما را می‌خوانند، می‌توانند لحن و بیان خاص شرکت شما را تشخیص دهند و آن را به عنوان امضای شخصی نام تجاری‌تان بشناسند. هر چه این کلام ساده‌تر باشد، ارتباط موثرتری نیز میان برند و مخاطب برقرار می‌شود.

۲. بیان صفات شخصیت برند

شخصیت برند یا در اصطلاح همان صدای برند، چیزی است که مشتریان، آن را از لا‌به‌لای هویت‌های کلامی برند شما پیدا می‌کنند. پس ضروری است که صفت‌های موجود در برند خودتان را بیان کنید. بیان ویژگی‌های برند، به شما کمک می‌کند که میان نام تجاری شما و مشتریانتان یک رابطه دو طرفه عاطفی ایجاد شود. در این حالت مخاطب‌ها، برند شما را با چند ویژگی و صفت خاص می‌شناسند که برای فهم بهتر آن، جلوی هر ویژگی، می‌توانید چند خطی درباره این بنویسید که چرا این صفت نشانگر برند شماست.

۳. داشتن استانداردهای درست برای لحن

صدا و لحن برند شما، بسته به این که چه طیفی از مخاطبان را دارید و یا مشتریان شما چه احساساتی دارند، دائما در حال تغییر است. بنابراین اگر می‌خواهید یک هویت قوی بسازید، باید استانداردهای درستی را برای لحن برند خود انتخاب کنید. توجه به این معیارها باعث می‌شود که مخاطب به راحتی با شما ارتباط برقرار کند و زبان برند شما را بفهمد.

۴. توجه به اندازه و پیچیدگی برند

برای ساخت هویت‌های کلامی لازم است که به اندازه و پیچیدگی برند توجه کنید. این بررسی به شما امکان می‌دهد که معیارهای واقعا مهم را برای ساخت هویت در نظر بگیرید و از وارد کردن ویژگی‌های دیگر با درصد اهمیت پایین‌تر خودداری کنید.

برای اینکه این کار را بهتر و موثرتر انجام دهید، می‌توانید اعضای گروه را دور هم جمع کنید. سپس با انجام بارش فکری و تفکر جمعی معیارهای مهم در برند را با توجه به پیچیدگی‌های خاص آن مشخص کنید. در این صورت می‌توانید مشخص کنید که این معیارها برای ساخت هویت در کلام اهمیت دارد یا می‌توان آن را در دفترچه‌ای جداگانه منتشر کرد.

قدرت هویت کلامی تا حدی است که می‌تواند برند شما را در یادها ماندگار کند. این که یک نام تجاری به وسیله هویت کلامی خود به جایگاهی برسد که مخاطبان همیشه آن را به خاطر بیاورند، یکی از موفقیت‌های مهم در حوزه برندینگ است. یک شرکت به واسطه اینکه زبان برند، لحن برند و هویت خاص خودش را دارد، می‌تواند در عرصه بازار با شرکت‌های مشابه خود، رقابت کند. این رقابت سالم و اصولی، نه تنها به بهتر شدن فرایندهای تولید محصول و خدمات منجر می‌شود، بلکه ارتباط موثری هم میان مخاطبان و نام‌ تجاری شما برقرار می‌کند.

پس فراموش نکنید، برای آنکه یک برند قوی، موثر و به یادماندنی داشته باشید، ساخت هویت‌های کلامی و زبان خاص برند را جدی بگیرید.

ما در آژانس تبلیغاتی پرمون طرح در کنار شما هستیم تا برندی ماندگار را در ذهن مخاطبین خود ایجاد نمایید.

همین حالا تماس بگیرید

تدوین هویت کلامی برند

00 0100 03
همین حالا تماس بگیرید

تدوین هویت کلامی برند

00 0100 03
پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *