آژانس تبلیغاتی پرمون طرح "تازنده و سرزنده"

سناریونویسی چیست؟

 

هدف از سناریو نویسی تبلیغات این است که مخاطب در طول زمان تبلیغ، با برند همراه شده و از اهداف سازمان و تبلیغ به طور کامل مطلع شود. امروزه اکثر تبلیغات، ویدیویی کوتاه بوده و در زمان کمی باید تاثیری مناسب روی مخاطب گذاشته و او را ترغیب کند. کمپین‌های تبلیغاتی هرچقدر هم که خلاقانه طراحی شوند، درصورتی‌که سناریوی مناسبی برای آنها نوشته نشود، توانایی اثرگذاری مناسبی نداشته و تاثیر چندانی ندارند. در این مقاله با روش‌های نگارش سناریو تبلیغاتی بیشتر آشنا خواهیم شد.

مراحل سناریو نویسی

سناریو کاربردهای گوناگونی داشته و در طراحی، سینما، تلویزیون و دیگر رسانه‌ها استفاده می‌شود. یکی از کاربردهای سناریونویسی استفاده از آن در راستای تولید تبلیغات، مخصوصا گرافیک و ویدیوهای تبلیغاتی است. سناریونویسی تبلیغات در راستای انتقال صحیح پیام تبلیغ صورت می‌پذیرد.

پیام تبلیغاتی (Message) یکی از عناصر اصلی تبلیغات بوده و در کنار هدف (Mission)، بودجه (Money)، رسانه (Media) و شاخص‌های اندازه‌گیری(Measurement 5Mتبلیغات را شکل می‌دهند. برای ساخت یک تبلیغ اثرگذار باید 5M را شناخته و در پیکره کمپین و تبلیغات از آنها استفاده کرد.

پیش از نگارش سناریو تبلیغاتی باید هدف از آن را شناخته و در راستای اهداف مدنظر، اقدام به نوشتن آن کرد. برای داشتن یک سناریو گیرا و جذاب باید از متخصصان این حوزه کمک گرفت. هیچ فردی بدون تخصص و دانش سناریو نویسی، نمی‌تواند تمام جنبه‌های آن را برای سازمان خود در نظر گرفته و ادعا کند که یک سناریوی موفق نوشته است.

کارشناسان و متخصصان شرکت پرمون طرح با پشتوانه دانش و تخصص و سال‌ها تجربه موفق در سناریو نویسی برای سازمان‌های گوناگون در این راه همراه شما هستند.

حتی در کتاب هایی همانند هنر رزم نوشته سان تزو هم که جندین قرن قدمت دارد نیز اهمیت سناریو نویسی درک می شود .

سناریونویسی چه مراحلی دارد؟

نوشتن یک سناریو باعث می‌شود تا مخاطب با تبلیغ ارتباط برقرار کرده و در نتیجه یک‌قدم به استفاده از محصول یا خدمت سازمان نزدیک‌تر شود. راغب کردن مشتریان بالقوه به استفاده از محصول یا خدمات سازمان، اولین قدم در جذب مشتری است.

سناریونویسی مراحل مختلفی دارد. در گام اول باید اهداف تبلیغ و نیازهای مشتری مشخص شوند. در مرحله بعدی نیز باید رسانه و فرمت تبلیغ شناخته شود. در گام‌های بعدی تیم ایده‌پردازی وارد عمل شده و باتوجه‌به پیش‌نیازها و شناخت موجود، اقدام به طراحی و نگارش سناریو تبلیغاتی می‌کند.

به‌طورکلی هر سناریو باید شامل ۴ بخش: شروع تاثیر‌گذار (The Openning)، طرح مشکل (The Problem)، ارائه راه‌حل (The Solution) و در نهایت دعوت به انجام یک عمل (Call to Action) باشد. درنظرگرفتن این چهار بخش باعث شکل‌گیری ساختار کلی سناریو می‌شود.

پس از ایجاد ساختار سناریو، در مرحله بعدی باید محتوای موجود در تیزر تبلیغاتی طراحی و تدوین شوند. اهداف تبلیغ، مشکلات موجود، راه‌حل‌های موجود و موثر، فرمت تیزر تبلیغاتی، رسانه، چرخه عمر محصول و … عوامل موثر در شکل‌گیری محتوای تیزر هستند.

مزایای داشتن سناریو برای تیزر و فیلم تبلیغاتی

تصور کنید که نقش فیلمنامه در یک فیلم سینمایی چقدر است؟ می‌دانیم که علاوه بر قدرت کارگردانی و مهارت بازیگران، بدون فیلمنامه هیچ فیلمی وجود ندارد. همان قدر که فیلمنامه در ساخت فیلم سینمایی اهمیت دارد، به همان میزان هم نگارش سناریو فیلم تبلیغاتی در بازاریابی و تبلیغات مهم است. حتما برایتان پیش‌آمده که در خلال تماشای پیام‌های بازرگانی، خصوصا در تلویزیون متوجه اهمیت سناریو شده باشید.

نداشتن سناریو و نگارش یک سناریوی تبلیغاتی بد، می‌تواند تمام هزینه‌های مالی و زمانی سازمان برای تبلیغات را از بین برده و تاثیر معکوسی روی مخاطب گذارد. این در صورتی است که با داشتن سناریو خوب برای ویدیوهای تبلیغاتی، می‌توان روی مخاطب تاثیر مطلوب گذاشته و توجه او را به سمت سازمان جلب کرد. علاوه‌برآن داشتن سناریو خلاقانه در تبلیغات باعث بهبود آگاهی برند، افزایش نرخ تبدیل و در نهایت افزایش اعتبار سازمان می‌شود.

مشاهده تیزرهای ساخته شده

 

ویژگی‌های یک سناریو موفق و جذاب برای تیزر تبلیغاتی

یک سناریو موفق و جذاب برای تیزرهای تبلیغاتی ویژگی‌های مشخصی دارد. علاوه بر انتقال صحیح پیام که هدف اصلی سناریونویسی است، تبلیغ انجام شده باید نظر مخاطب را نیز به خود جلب کرده و در ذهن او بماند.

ویژگی‌های دیگر یک سناریو موفق تبلیغاتی:

  • سناریو باید خلاقانه و نوآورانه باشد.
  • جذابیت‌های دیداری در سناریو باید رعایت شده باشند.
  • مطابق با نیازهای مشتری و در راستای اهداف تبلیغات باشد.

نوشتن سناریو تبلیغاتی

چگونه سناریو تبلیغاتی بنویسیم؟

نگارش یک سناریو تبلیغاتی موفق به فاکتورهای متعددی بستگی دارد. در ادامه با چند نکته مهم در خصوص سناریو نویسی آشنا خواهیم شد.

  • اهداف تبلیغ را بشناسید.

همان‌طور که اشاره شد، اولین مرحله در نوشتن سناریونویسی تبلیغات شناخت هدف یا اهداف کمپین است. اهداف تعیین شده باید هوشمند بوده و اصطلاحا SMART باشند. با درنظرگرفتن اهداف، نگارش سناریو تبلیغاتی آسان‌تر شده و دید بهتری به نیازهای کمپین ایجاد می‌شود.

  • کمپین تبلیغاتی قرار است چه‌کار کند؟

با بررسی مارکت و زیر نظر گرفتن رقبا، می‌توان انتظارات سازمان خود را از اجرای کمپین‌های تبلیغاتی شناخت. این موضوع که دوست دارید کمپین به سمت‌وسویی برود، بستگی به نظر شما و البته شرایط رقبا در بازار دارد. برای مثال چند شرکت خودروسازی را در نظر بگیرید. بسیاری از خودروسازان در تبلیغات خود، روی قدرت فنی ماشین مانور می‌دهند. اما خودروسازانی نیز هستند که در تبلیغات از احساسات انسانی استفاده کرده و تلاش می‌کنند ماشین خود را یک وسیله نقلیه مناسب خانواده معرفی کنند. با درنظرگرفتن رقبا و تبلیغات در حال اجرا، می‌توان بهترین تصمیم را در خصوص نگارش سناریوی تبلیغاتی گرفت.

مطلب مرتبط
شرایط و هزینه تبلیغات در تلویزیون

 

  • با مخاطبان خود صحبت کنید.

مخاطب خود را شناخته و با زبانی که آنها می‌فهمند و انتظار شنیدنش را دارند، صحبت کنید. برای مثال در سناریو فیلم تبلیغاتی یک آژانس حقوقی می‌توان از زبان رسمی استفاده کرد، اما در نوشتن سناریو تبلیغاتی برای محصولات مربوط به نوزاد و مادران لزومی بر استفاده از زبان رسمی نبوده و بهتر است از لحن صمیمی و دوستانه استفاده کرد.

شناخت مخاطب و لحن مناسب، نیازمند انجام فرایند تحقیقات بازار و البته تجربه دارد. پیشنهاد می‌کنیم حتما پیش از اقدام به سفارش تیزرهای تبلیغاتی، با متخصصان این حوزه و شرکت‌های تبلیغاتی مشورت کنید. پرمون طرح یکی از معتبرترین شرکت‌های تبلیغاتی است، با اعتماد به این شرکت می‌توانید از اثربخشی تبلیغات خود مطمئن شوید.

  • ساده باشید

توجه داشته باشید که برای جلب‌توجه مخاطب و انتقال پیام خود فقط چند ثانیه فرصت دارید. پیچیده کردن تیزر تبلیغاتی بدون شک نتیجه معکوس خواهد داشت. سعی کنید برای رسیدن به اهداف تبلیغ از جملات کوتاه استفاده کرده و طبق اثر موقعیت در زنجیره (Serial position effect)، نکات مهم تبلیغ را در ابتدا و انتهای آن بیان کنید.

خدمات سناریونویسی تبلیغات پرمون

خلاقیت و ایده‌پردازی، لازمه شکل‌گیری یک سناریوی موفق و موثر برای تیزر تبلیغاتی است. تیم ایده‌پردازی پرمون طرح، از اعضای خبره‌ای تشکیل شده که هرکدام سال‌ها تجربه حضور در بازار و تیم‌های مختلف را داشته‌اند. کنار هم قرارگرفتن اعضا باعث شده تا ایده‌پردازی در پرمون طرح به‌صورت کاملا حرفه‌ای و تخصصی دنبال شود.

نگارش سناریو تبلیغات نیز جزو وظایف تیم ایده‌پردازی است. اگر قصد دارید یک ویدیوی تبلیغاتی خلاقانه داشته باشید، می‌توانید از خدمات سناریو نویسی تبلیغات پرمون استفاده کنید. از طریق شماره‌تلفن 88623092 با کارشناسان آژانس تبلیغاتی پرمون طرح ارتباط گرفته و از مشاوره تخصصی آن‌ها بهره ببرید.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *