آژانس تبلیغاتی پرمون طرح "تازنده و سرزنده"

نقطه خرید یکی از مهم‌ترین مراحل در قیف تبدیل هر کسب‌وکاری است. برای بسیاری از مخاطبان نقطه خرید جایی است که باید بین محصول چند برند یکی را انتخاب کنند. از سوی دیگر، حضور مؤثر محصولات در نقطه خرید می‌تواند منجر به خریدهای ناگهانی (ایمپالسی) شود. بنابراین نمایش جذاب و اثرگذار محصولات در نقطه خرید می‌تواند میزان فروش محصولات را به شکل قابل توجهی افزایش دهد. مرچندایزینگ یا بازار پردازی یکی از زیرشاخه‌های صنعت ارتباطات بازاریابی است که به طور تخصصی به این موضوع می‌پردازد.

برگزاری مرچندایزینگ Merchandising

مرچندایزینگ فرایندی است که با استفاده صحیح از چیدمان، بسته‌بندی و ویترین‌سازی محصولات برند را به شکلی جذاب و گیرا در فروشگاه‌ها یا سایر نقاط فروش در بهترین نقاط دید مشتری یا به اصطلاح Golden eye به نمایش می‌گذارد. هدف مرچندایزینگ جذاب‌تر کردن محصولات و لذت‌بخش‌تر کردن فرایند خرید از طریق نمایش جذاب، زیبا و هیجان‌انگیز محصولات در نقطه فروش است. این کار با بهره‌گیری از علم رنگ، چیدمان، بسته‌بندی و طراحی ویترین انجام می‌شود. مرچندایزینگ هم برای خرده‌فروشان و هم برای برندهای تولیدکننده محصول کاربردی و مؤثر است. نمایش جذاب‌تر محصولات در نقطه فروش علاوه بر افزایش فروش باعث بهبود کیفیت تجربه خرید می‌شود که در نهایت منجر به وفاداری بیشتر مشتریان خواهد شد. مرچندایزینگ می‌تواند در فروشگاه‌های فیزیکی و در فروشگاه‌های آنلاین اجرا شود.

بازارپردازی میدانی یا مرچندایزینگ میدانی چیست؟

بازار پردازی میدانی فرایند تغییر چیدمان و ویترین محصولات در یک خرده‌فروشی است. این کار معمولاً با هدف افزایش فروش یک محصول خاص، اجرای فعالیت‌های پروموشنال و جشنواره‌های خرید، یا کنترل عرضه و تقاضا برای مدیریت بهتر انبار انجام می‌شود. در پروژه‌های بازار پردازی میدانی، کارشناسان مرچندایزینگ پس از بازدید از نقطه فروش چیدمان جدید را برمبنای اهداف پروژه و شرایط محیطی نقطه فروش بازطراحی می‌کنند.

مزایای اجرای مرچندایزینگ چیست؟

مرچندایزینگ خوب برای برندها مزایای بسیاری دارد که این موارد برخی از مهم‌ترین آن‌ها هستند:

  • افزایش فروش: یک استراتژی مرچندایزینگ خوب محصولات را برای مخاطبان جذاب‌تر می‌کند و تمایل آن‌ها را به خرید محصولات افزایش می‌دهد.
  • بهتر دیده شدن محصولات: مرچندایزینگ می‌تواند باعث شود محصولات بیشتر در معرض دید قرار گیرند و توجه بیشتری را جلب کنند. این موضوع می‌تواند در نهایت باعث افزایش فروش شود.
  • بهبود تجربه مشتری: تجربه خرید نیز بخشی از تجربه مشتری است. مرچندایزینگ با ایجاد فضایی مثبت، جذاب و هیجان‌انگیز تجربه خرید مشتری را بهبود می‌بخشد.
  • افزایش وفاداری مشتریان: مرچندایزینگ برای فروشگاه‌ها باعث می‌شود مشتریان به راحتی محصولات مورد نظر خود را بیابند و خرید راحت‌تری داشته باشند؛ موضوعی که باعث می‌شود این مشتریان برای خریدهای بعدی خود نیز به همان فروشگاه بازگردند. برای تولیدکنندگان نیز نمایش تأثیرگذار و جذاب محصولات در نقطه فروش، با خلق یک تجربه خرید مثبت و دوست‌داشتنی، باعث افزایش وفاداری مشتریان می‌شود.
  • افزایش آگاهی از برند: بسته‌بندی محصولات و استندهای ارائه محصول همگی بخشی از هویت برند هستند. نمایش و چیدمان بهینه اجزای هویت بصری در مرچندایزینگ باعث افزایش آگاهی از برند می‌شود.

مرچندایزینگ خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟

مرچندایزینگ خوب ترکیبی از استراتژی، خلاقیت و اجرای مناسب است و تجربه خریدی جذاب، دوست‌داشتنی و لذت‌بخش را برای مشتریان رقم می‌زند. مرچندایزینگ درست ویژگی‌های مخاطب هدف، خصوصیات محصول و شرایط نقطه فروش را در نظر می‌گیرد. مهم‌ترین خصوصیات یک مرچندایزینگ موفق عبارتند از:

  • نمایش محصولات به شکل جذاب و مرتب: در مرچندایزینگ با استفاده از رنگ، نور، طراحی قفسه و سایر المان‌های بصری می‌توان محصولات را به شکل جذاب‌تری نمایش داد.
  • چیدمان و دسترسی مناسب: محصولات باید به شکلی قرار بگیرند که در معرض دید باشند و توجه مخاطب را جلب کنند. هم‌چنین چنانچه برداشتن محصول توسط خود مشتریان انجام می‌شود، باید دسترسی به محصولات نمایش‌داده شده نیز آسان و برای همه امکان‌پذیر باشد.
  • انسجام برند: تمامی اجزای مرچندایزینگ باید با هویت برند هم‌سو باشند. اگر طراحی استند، بنر یا شلف یک قفسه انجام می‌شود، المان‌های بصری باید برمبنای هویت بصری برند طراحی شوند. مرچندایزینگ را می‌توان به عنوان یکی از روش‌های ترویج برند به حساب آورد.
  • سازگاری با گروه مخاطبان هدف: در طراحی مرچندایزینگ باید ویژگی‌های مخاطب هدف و عادات رفتاری آنان را در نظر گرفت. طراحی‌ها باید به گونه‌ای باشد که توجه گروه مخاطبان هدف را جلب کند و برای آنان جذاب باشد. در اجرای پروژه‌های مرچندایزینگ باید ترندهای روز و تغییرات در رفتار مصرف‌کنندگان را نیز در نظر گرفت.
  • اصلاح و بهینه‌سازی مداوم: مرچندایزینگ موفق یک فرایند مداوم است. برندها باید با پایش و تحلیل فروش به صورت مداوم برای بهینه‌تر کردن مرچندایزینگ محصولاتشان اقدام کنند.

مراحل اجرای پروژه مرچندایزینگ

۱. ابتدا هدف پروژه را تعیین کنید. هنگامی که می‌دانید قصدتان از اجرای پروژه مرچندایزینگ افزایش فروش است یا افزایش آگاهی از برند و یا معرفی محصول جدید، طراحی و اجرای مرچندایزینگ متناسب با هدفتان ساده‌تر انجام می‌شود.

۲. مخاطب هدفتان را شناسایی کنید. رفتار مخاطبان، علایق، نیازها و خواسته‌هایشان را مشخص کنید. مرچندایزینگ باید براساس مخاطب هدف طراحی شود. شناخت بهتر مخاطبان باعث می‌شود طراحی چیدمان و رنگ‌بندی مطابق با ویژگی‌های مخاطب هدف انجام شود و پروژه نتیجه بهتری داشته باشد.

۳. بودجه و محدودیت‌های اجرایی را در نظر بگیرید. به خصوص اگر نیاز به ساخت سازه‌های تبلیغاتی مانند استند یا چاپ بنر و پوستر دارید باید هزینه‌های این اقدامات را در برآورد بودجه لحاظ کنید. هم‌چنین فروشگاه‌های مختلف ممکن است شرایط متفاوتی داشته باشند. مرچندایزینگ باید براساس شرایط نقطه فروش انجام شود.

۴. تیم مناسب را جمع‌آوری کنید. برای موفقیت در مرچندایزینگ باید متخصصان حوزه‌های مختلف را کنار هم جمع‌کنید. از متخصصان چیدمان و رنگ‌بندی تا دیزاینرها و طراحان. فراموش نکنید که مرچندایزینگ موفق، علاوه بر نمایش جذاب محصولات، یکی از ابزارهای برندینگ نیز هست.

۵. برنامه مرچندایزینگ را طراحی کنید. یک طرح دقیق و پرجزئیات از تمامی اقداماتی که باید انجام شود و کلیه تغییراتی که باید در سطح فروشگاه یا قفسه و استند محصول صورت بگیرد تهیه کنید. طرح‌های بصری و چاپی را آماده کنید و برای اجرا آماده شوید.

۶. پروژه را اجرا کنید. مطابق با برنامه طراحی شده تغییرات مورد نیاز را در سطح فروشگاه‌ها ایجاد کنید. چیدمان محصولات را تغییر دهید و پوسترها و بنرهای طراحی شده را نصب کنید.

۷. نتایج را پایش کنید و از آن‌ها برای بهینه‌تر کردن مرچندایزینگ استفاده کنید. پس از اجرای مرچندایزینگ باید بازخورد مخاطبان و تغییرات فروش را زیر نظر داشته باشید و از نتایج آن‌ها برای بهتر کردن مرچندایزینگ و طراحی‌های آینده برند استفاده کنید.

خدمات پرمون‌طرح در زمینه مرچندایزینگ

پرمون‌طرح، پروژه‌های مرچندایزینگ را با بهره‌گیری از تیم متخصصان با تجربه حوزه‌های چیدمان محصول، رنگ‌شناسی و طراحی ویترین اجرا می‌کند. تیم مرچندایزینگ پرمون‌طرح با دریافت اهداف و بودجه پروژه شما، و در صورت نیاز به بازپردازی میدانی پس از بازدید از نقطه فروش مورد نظر، چیدمان و مرچندایزینگ بهینه را برای شما طراحی می‌کنند. اجرای پروژه‌های مرچندایزینگ در پرمون‌طرح براساس متدهای روز دنیا و با در نظر گرفتن نتایج تحقیقات بازار و عادات رفتاری مخاطبان هدف شما انجام می‌شود.

برای سفارش خدمات مرچندایزینگ می‌توانید با دپارتمان بازاریابی پرمون‌طرح تماس بگیرید تا در اسرع وقت برای برگزاری جلسه بریف و تعیین نیاز با شما هماهنگ شود.