آژانس تبلیغاتی پرمون طرح "تازنده و سرزنده"

تلویزیون یکی از رسانه‌های پرطرفدار در تمامی جوامع است که علاوه بر ضریب نفوذ بالا، تقریباً مخاطبان تمام سطح جامعه را پوشش می‌دهد و با محدودیت‌های جغرافیایی رسانه‌های دیگر مواجه نیست. پخش تیزر تبلیغاتی در تلویزیون یکی از روش‌های اکران تبلیغات برای گستره وسیع‌تری از مخاطبان است.

ساخت تیزر تبلیغاتی

برای آن‌که تبلیغات تلویزیونی به نتیجه مطلوب برسد، لازم است تا تیزر تبلیغاتی پخش شده تأثیرگذار باشد. اثرگذاری تیزر تبلیغاتی به عوامل بسیاری بستگی دارد که شاید بتوان مجموعه آن‌ها را کیفیت طراحی و ساخت تیزر تبلیغاتی نامید. کیفیت ساخت تیزر که شامل موارد متعددی از جمله جذابیت و تأثیرگذاری سناریو، کیفیت عوامل و بازیگران، لوکیشن‌ها، تدوین و… می‌شود موضوعی است که در نهایت موجب می‌شود مخاطبان هنگامی که تیزر تبلیغاتی در حال پخش است به آن توجه کنند یا نه و پس از پایان پخش چه مقدار از محتوای آن در ذهنشان ماندگار شود.

مراحل طراحی و ساخت تیزر تبلیغاتی

ابتدا باید موضوع تبلیغ و مخاطب آن مشخص شود. بر مبنای بینش مخاطبان، پیام و فرم تیزر طراحی می‌شود. این پیام پس از ایده‌پردازی تبدیل به یک سناریو می‌شود. در صورت لزوم، برای آن‌که دید بصری بهتری نسبت به سناریو به وجود بیاید، این سناریو به استوری‌بورد تبدیل می‌شود. پس از تأیید و نهایی شدن سناریو، نوبت به تعیین لوکیشن‌های فیلمبرداری و عوامل تولید می‌رسد. انتخاب صحیح کارگردان، بازیگران و سایر عوامل تیم تولید تأثیر قابل توجهی در کیفیت خروجی نهایی دارد. پس از این مرحله، نوبت به فیلمبرداری و ساخت تیزر تبلیغاتی می‌رسد. در نهایت پس از فیلمبرداری، راش‌ها تدوین، صداگذاری و از نظر نور و رنگ اصلاح می‌شوند، در صورت نیاز موسیقی برای تیزر ساخته می‌شود و در نهایت سایر بخش‌ها مانند پک‌شات و نوشته‌ها به آن‌ها اضافه می‌شود.

با توجه به آن‌که طراحی و ساخت تیزر تبلیغاتی موضوعی تخصصی است که افراد فراوانی در آن دخیل هستند، سپردن این موضوع به یک شرکت ساخت تیزر تبلیغاتی می‌تواند علاوه بر کاهش قابل توجه هزینه‌ها، تأثیرگذاری محصول نهایی را نیز به شدت افزایش دهد.

انواع تیزر تبلیغاتی

تیزرهای تبلیغاتی را به دو شکل می‌توان تقسیم‌بندی کرد. برمبنای فرم ساخت و یا برمبنای فرم محتوا.

از نظر فرم ساخت انواع تیزر تبلیغاتی عبارتند از:

          رئال: این نوع از تیزرها محصول فیلمبرداری است. بازیگران و عناصر صحنه در لوکیشن قرار می‌گیرند و سناریو را اجرا می‌کنند. در این نوع از تیزرها جلوه‌های ویژه خاصی به تیزر نهایی اضافه نمی‌شود.

          انیمیشن: در این سبک از تیزرها، تمامی تصاویر به صورت طراحی‌های دیجیتالی (و در مواردی نقاشی‌های دستی) خلق می‌شوند و سپس با استفاده از تکنولوژی انیمیشن به تصاویر متحرک تبدیل می‌شوند.

          رئال انیمیشن: این نوع از تیزرها تلفیقی از دو نوع قبل است. بخشی از تصاویر به صورت واقعی و با فیلمبرداری ضبط می‌شوند و سپس با استفاده از تکنولوژی انیمیشن جلوه‌های بصری دیجیتالی به آن‌ها اضافه می‌شود.

          استاپ موشن: در این نوع از تیزرها، یک فریم اولیه شامل اجزای مختلفی طراحی می‌شود و از آن عکاسی می‌شود، سپس هربار تغییر کوچکی در یکی از اجزای صحنه ایجاد و مجدداً عکاسی می‌شود. در نهایت تمامی عکس‌ها پشت سر هم قرار می‌گیرند و مجموعه این تغییرات کوچک تبدیل به یک فیلم می‌شود.

          موشن‌گرافیک: اساس این نوع از تیزرها تصویرسازی است. برای خلق یک موشن‌گرافیک ابتدا عناصر صحنه توسط تصویرسازان و به صورت دیجیتالی خلق می‌شوند و سپس در نرم‌افزارهای مربوطه حرکات و زمان‌بندی رویدادها تعیین می‌شود. موشن‌گرافیک شباهت بسیاری به انیمیشن دارد، اما بسیار ساده‌تر از آن است و به آن اندازه روان نیست.

تیزرها از نظر جنس محتوا نیز به دسته‌های زیر تقسیم می‌شوند:

          داستانی: تیزرهای داستانی در میان انواع تیزرهای تبلیغاتی مرسوم‌ترین نوع‌اند. در این نوع از تیزرها پیام تبلیغاتی به صورت مجموعه‌ای از رویدادهای داستانی و مانند یک قصه ساده و کوتاه نمایش داده می‌شود.

          موزیکال: مبنای این نوع از تیزرها موسیقی و شعر است. پیام تبلیغ در این گونه از تیزرها در خلال شعر و همراه با یک موسیقی گیرا ارائه می‌شود. در صورت طراحی درست، این نوع از تیزرها علاوه بر جذابیت، ماندگاری بالایی نیز دارند چراکه ذهن اکثر انسان‌ها تمایل دارد تا ریتم‌ها و موسیقی را به خاطر بسپارد.

          مستند: این نوع از تیزرها که بیشتر برای معرفی محصول یا برند کاربرد دارند، روایت داستان‌گونه ندارند و اطلاعات را به همراه تصاویر مرتبط ارائه می‌کنند.

انواع تیزر تبلیغاتی

ساخت تیزر برای شبکه‌های اجتماعی

در سال‌های اخیر و با گسترش شبکه‌های اجتماعی، برخی از این شبکه‌ها تبدیل به بسترهایی شده‌اند که عده فراوانی از مخاطبان روزانه به آن‌ها مراجعه و محتواهای منتشر شده در آن‌ها را مشاهده می‌کنند. با توجه به آن‌که بسیاری از این شبکه‌ها قابلیت پخش ویدیو را دارند، پخش تیزر در این شبکه‌ها نیز تبدیل به یکی از ابزارهای مؤثر تبلیغاتی شده است. پخش تیزر در این شبکه‌ها از آن جهت که قوانین ساخت تیزر برای آن‌ها راحت‌تر است، بیشتر نیازمند رعایت ترندهای روز و ویژگی‌های فنی مانند مدت زمان تیزر و کیفیت و نوع فایل خروجی است. از سوی دیگر، هزینه پخش در این شبکه‌ها هم در مقایسه با تلویزیون بسیار ارزان‌تر است. از این جهت، برای ایده‌پردازی و طراحی تیزر تبلیغاتی شبکه‌های اجتماعی می‌توان خلاقیت بیشتری به خرج داد تا پیام به شکل مؤثرتری منتقل شود، بی‌آن‌که لازم باشد نگران افزایش هزینه‌ها به ازای هر یک ثانیه طولانی‌تر شدن تیزر بود. اما در نهایت فرایند ساخت کلیپ تبلیغاتی برای شبکه‌های اجتماعی تفاوت چندانی با فرایند ساخت تیزر تبلیغاتی تلویزیونی ندارد.

هزینه ساخت تیزر تبلیغاتی در سال 1401

هزینه ساخت تیزر تبلیغاتی به عوامل بسیاری بستگی دارد. لوکیشن‌های فیلم‌برداری، تعداد عوامل ساخت، دوربین‌های مورد نیاز، بازیگران، عناصر صحنه و… همگی بر هزینه ساخت تیزر تأثیرگذارند. هزینه ساخت برای تیزری که در یک استودیو فیلم‌برداری می‌شود بسیار ارزان‌تر از تیزری است که نیاز به اجاره یک ورزشگاه دارد. به همین دلیل، هزینه ساخت تیزر پس از دریافت بریف صورت مسأله و بر مبنای سناریوی تأیید شده تعیین خواهد شد.

نمونه تیزرهای تبلیغاتی اجرا شده توسط آژانس پرمون طرح

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *