آژانس تبلیغاتی پرمون طرح "تازنده و سرزنده"

تحقیقات بازار میدانی

هدف اصلی تحقیقات بازار شناخت درست و درک نیاز مشتریان است. تحقیقات بازار میدانی (Field Market Resaerch) یکی از مرسوم‌ترین روش‌های بازارسنجی بوده و به جمع‌آوری داده‌های کیفی با هدف درک، مشاهده و تعامل با افراد در محیط بیرونی سازمان می‌پردازد. این تکنیک تلاش می‌کند تا نقش متغیرهای مختلف در محیط و بازار را بررسی کرده و به درک و شناخت درستی از آنها دست پیدا کند. در سال‌های گذشته تحقیقات میدانی بیشتر در علوم‌انسانی استفاده می‌شد، اما با رشد روزافزون کسب‌وکارها و درک نیازهای موجود، پای تحقیقات بازار میدانی به حوزه کسب‌وکار نیز باز شد.

پرسشگری میدانی

برای راه‌اندازی و موفقیت در هر کسب‌وکاری علاوه بر شناخت دقیق آن، باید شناخت عمیقی از بازار نیز وجود داشته باشد. این مهم تنها از راه تحقیقات بازار میسر خواهد بود. با انجام تکنیک تحقیقات میدانی بازار، کسب‌وکار به شناخت مناسبی از مشتری و بازار رسیده و به‌راحتی می‌تواند استراتژ‌ی‌های کسب‌وکار خود را تنظیم کند.

روش‌های تحقیقات بازار میدانی

روش‌های گوناگونی برای تحقیقات بازار میدانی وجود دارد که در ادامه به بررسی ۴ مورد از مهم‌ترین روش‌های آن خواهیم پرداخت.

قوم‌شناسی

قوم‌شناسی یکی از روش‌های انجام تحقیقات بازار به‌صورت میدانی است. در این روش باتکیه‌بر فرهنگ جامعه، بخشی از افراد آن جامعه برای جمع‌آوری اطلاعات و داده‌ها انتخاب می‌شوند. در این روش پرسونای مشتری کسب‌وکار از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده و بیش از هر چیزی به آن توجه می‌شود. در استفاده از روش قوم‌شناسی، اهداف و سوالات اصلی از قبل آماده شده و در آن، پرسشگران به‌صورت حضوری اقدام به مصاحبه‌های کوتاه و هدفمند با جامعه هدف می‌کنند.

مصاحبه‌های کیفی

هدف از مصاحبه‌های کیفی جمع‌آوری اطلاعات گسترده و جزیی از مخاطب است. برای انجام این روش می‌توان از دو تکنیک مصاحبه عمیق (in-depth review) و تشکیل گروه کانونی (Focused Group) استفاده کرد. اطلاعات جمع‌آوری شده در نهایت با تجزیه‌وتحلیل در راستای اهداف تحقیقات بازار، مورداستفاده قرار می‌گیرند. مصاحبه‌های کیفی از طریق گفتگو و مکالمه مستقیم پرسشگر و مصاحبه‌شونده برگزار شده و سه نوع غیررسمی، محاوره‌ای و باز دارند.

مشاهده مستقیم

در این روش از تحقیقات میدانی بازار، اطلاعات موردنیاز از طریق مشاهده و بازرسی دقیق بصری محیط جمع‌آوری می‌شود. در این روش فرد ناظر برای اینکه بر رفتار سوژه تاثیری نداشته باشد، هیچ دخالتی فیزیکی‌ای در کار نداشته و صرفا به مشاهده می‌پردازد.

مشاهده شرکت‌کنندگان

در این روش پژوهشگران با شرکت در برخی فعالیت‌های گروهی مرتبط با هدف تحقیقات خود، به افراد ملحق شده تا رفتار شرکت‌کنندگان را در زمینه فعالیت مذکور مشاهده کنند. برای مثال فرض کنید که کسب‌وکار شما خدماتی را در خصوص کنکور ارائه می‌دهد. فرد پژوهشگر در یک ایونت مربوط به کنکور سراسری شرکت کرده و به طور مستقیم با افراد مرتبط با موضوع تحقیقات بازار، ارتباط برقرار کرده و رفتار آن‌ها را بررسی می‌کند.

شرکت پرمون طرح باتکیه‌بر تجربه موفق سالیان متوالی و با استفاده از نیروهای کارآزموده و مجرب، کسب‌وکارها را در راستای شناخت بهتر بازار و انجام تحقیقات بازار همراهی می‌کند.

مراحل تحقیقات بازار میدانی

فرایند تحقیقات میدانی بازار باید بر اساس اصول و قواعدی پیش برود تا بهترین نتیجه را حاصل کند. با وجود زمان، انرژی و پولی که برای این کار هزینه خواهد شد، به‌دست‌آوردن نتیجه مناسب حداقل انتظار سازمان و شرکت‌ها خواهد بود. در ادامه با مراحل تحقیقات بازار میدانی آشنا خواهیم شد.

  • شناسایی مشکل و مسئله
  • جمع‌آوری تیم متخصصان در زمینه تحقیقات میدانی بازار
  • انتخاب روش مناسب و مرتبط با هدف بازارسنجی: موارد متعددی مثل محدودیت زمانی و بودجه در انتخاب روش تحقیقات بازار میدانی موثر است.
  • طراحی تحقیق و در صورت لزوم سوالات اصلی
  • برنامه‌ریزی و تهیه برنامه اجرایی
  • مراجعه حضوری به محیط موردنظر و جمع‌آوری اطلاعات و داده
  • تجزیه‌وتحلیل اطلاعات جمع‌آوری‌شده از طریق تحقیقات بازار به‌صورت میدانی
  • تفسیر و جمع‌بندی ناشی از تجزیه‌وتحلیل
  • ارائه گزارش و انتقال سازنده نتایج

دلایل و مزایای انجام تحقیقات بازار میدانی

در ادامه با مزایا و چند دلیل لزوم انجام تحقیقات میدانی بازار آشنا خواهیم شد:

درک صحیح محیط بیرونی و بازار: تحقیقات میدانی به سازمان‌ها اجازه می‌دهد تا محیط کسب‌وکار خود را شناسایی کرده و نحوه تاثیرگذاری محیط روی رفتار مشتریان را درک کنند.

به‌دست‌آوردن داده‌های عمیق و باکیفیت: معمولا در تحقیقات میدانی اطلاعات و داده‌های جمع‌آوری شده از کیفیت و عمق بسیار بالایی برخوردار هستند. دلیل اصلی این موضوع مشاهده، بررسی و تجزیه‌وتحلیل طولانی‌مدت بازار است. از Field Market Research می‌توان برای کشف حقایق و نیازهایی که به‌راحتی قابل تشخیص نیستند، استفاده کرد. گاهی ممکن است این حقایق و نیازها از دید مشتری نیز مخفی مانده و به عبارتی نیاز پنهان بازار باشند.

در صورت کمبود داده در مورد یک موضوع خاص: برای پرکردن شکاف‌های موجود در داده‌های بازار، می‌توان از روش‌های مختلف تحقیقات بازار میدانی استفاده کرد.

خدمات پرمون در راستای تحقیقات بازار میدانی

همان‌طور که اشاره شد تحقیقات بازار میدانی به سازمان‌ها و کسب‌وکارها کمک می‌کند تا درک عمیق و بهتری از بازار خود داشته باشند، اما انجام فرایند آن زمان‌گیر بوده و نیاز به دانش و تخصص دارد. شرکت تحقیقات بازار خانه ایده آزود که از زیر مجموعه‌های شرکت تبلیغاتی پرمون طرح هست با بهره‌گیری از متخصصان مجرب در زمینه پرسشگری میدانی می‌تواند همراه کسب‌وکارها و سازمان‌ها در راستای رسیدن به شناخت و درک صحیح بازار باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با شماره‌تلفن 88623092 تماس حاصل کرده و از مشاوره رایگان کارشناسان پرمون طرح استفاده کنید.

همین حالا تماس بگیرید

مشاوره تحقیقات بازار میدانی

00 0100 03
همین حالا تماس بگیرید

مشاوره تحقیقات بازار میدانی

00 0100 03
پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *